FONDMETAL

2023-02-21
Poznaj historię Fondmetal
fondmetal_company

Początek Fondmetal

Marka Fondmetal założona została na początku lat 70. przez Gabriela Rumi w Palosco, małej gminie położonej między Bergamo i Brescią. Firma rozpoczęła swoją działalność jako odlewnia aluminium dla firm zewnętrznych i kontynuowała rodzinną tradycję, bo już w 1908 roku prapradziadek Stefano Rumi posiadał odlewnię żelaza. Obecnym właścicielem firmy jest Stefano Rumi, syn założyciela firmy Fondmetal – Gabriele.

Początkowo Fondmetal zajmował się produkcją pojedynczych elementów, ale z biegiem czasu firma coraz bardziej specjalizowała się w produkcji części dla przemysłu samochodowego – w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów i pasję pana Rumiego do samochodów i wyścigów.

Po serii kryzysów naftowych, Fondmetal rozważał możliwość wyprodukowania własnego, autorskiego produktu – felgi aluminiowej. Pierwsze próby produkcyjne miały miejsce w 1980 roku. Sukces przyszedł natychmiast! Już w 1984 roku firma produkowała wyłącznie felgi z metali stopów lekkich.

fondmetal_company_f1

Marka Fondmetal

Na początku felgi spod znaku Fondmetal trafiały głównie na rynek wtórny, do kierowców samochodów poszukujących akcesoriów o niepowtarzalnym charakterze. Pierwszymi markami samochodowymi, które zaufały włoskiej manufakturze były Daihatsu Europa i Maserati.

W 1992 roku Saab zlecił firmie, pierwszą na duża skalę, produkcję felg dedykowanych pod Saab 9000. W tym samym czasie Fondmetal przekształcił się w grupę firm – Fondmetal Technologies (dziś znaną jako FondTech) oraz Radius A.A.T. (ówcześnie największy, wyspecjalizowany producent felg najwyższej klasy). Co ciekawe, już wtedy firma miała możliwość przeprowadzania testów w specjalistycznym tunelu aerodynamicznym! W 2004 roku zbudowano nową fabrykę high-tech – Aerolab, wyposażoną w najnowocześniejszy tunel aerodynamiczny na świecie. Istotną historyczną i strategiczną rolę odegrała obecność Fondmetal w Formule 1 – najpierw poprzez utworzenie Fondmetal F.1 (1989-1992), a następnie poprzez przejęcie zespołu Minardi (1996-2000). W 2007 roku firma zatrudniła 200 pracowników, dzięki którym w zaledwie rok udało się wyprodukować 1 000 000 sztuk felg. Każdego roku powstaje średnio 60 nowych projektów, a Fondmetal stał się obecny na rynku wtórnym na całym świecie. W trakcie swojej działalności był dostawcą wyposażenia oryginalnego, dla takich producentów aut, jak: Alfa Romeo, AMG, Lamborghini, Lotus, Mazda, Nissan, Porsche, Renault, Saab, Seat, Suzuki, czy Toyota. Od wielu lat jest liderem w dziedzinie felg ze stopów lekkich.

Fondmetal to wysoka jakość produktu (homologacje TÜV, ECE, NAD), certyfikaty (IATF 16949, UNI EN ISO 14001 i UNI EN ISO 9001), doświadczenie zdobyte na torach wyścigowych na całym świecie, najnowocześniejsza produkcja, elastyczność zakładów, niezawodność oraz szybkość w realizacji każdego z zamówień!

gallery-company-01
gallery-company-02
gallery-company-03-768x412
gallery-company-04-768x412
gallery-company-05
gallery-company-06-768x412
gallery-company-07-768x412
gallery-company-08-768x412

Fondmetal i Motorsport


fondmetal_motorsport_01

1983
FONDMETAL wprowadza pierwsze monoblokowe koło na Mistrzostwa Świata Formuły 1.

1984
Fondmetal jest oficjalnym dostawcą zespołu Osella F1.

1986 – 1992
Fondmetal jest oficjalnym dostawcą zespołu WILLIAMS F1, który wygrywa trzy mistrzostwa świata Formuły 1.

1990-1992
Fondmetal wkracza do Mistrzostw Świata Formuły 1 ze swoim własnym zespołem -Fondmetal F1.

1993
Dzięki współpracy Gabriele Rumi i znanego aerodynamika Jean-Claude’a Migeota, powstało pierwsze we Włoszech centrum badań i rozwoju aerodynamiki samochodów wyścigowych i testów w tunelu aerodynamicznym.

1994-1995
Zespół Tyrrell powierza Fondmetal Technologies badania aerodynamiczne i rozwój swojego samochodu wyścigowego.

1996-1998
Zespół Benetton powierza Fondmetal Technologies badania aerodynamiczne i rozwój swojego samochodu wyścigowego.

fondmetal_motorsport_02

1997
Fondmetal przejmuje większość udziałów w zespole Minardi F1, który pod kierownictwem Gabriele Rumi bierze udział w Mistrzostwach Świata Formuły 1.

1999 – 2000
Fondmetal kupuje od Cosworth prawa i wsparcie wykwalifikowanych inżynierów oraz zaplecze do opracowania projektu budowy i remontu silnika V10 o nazwie FONDMETAL V10 – używanego przez zespół Minardi F1 w tych samych sezonach.

1999-2000
Zespół Minardi powierza firmie Fondmetal Technologies badania aerodynamiczne i rozwój swojego samochodu wyścigowego.

2001-2006
Fondmetal Technologies zostaje drugim zespołem Renault ds. Rozwoju aerodynamiki. Z Renault, Fondmetal Technologies wygrywa dwa Mistrzostwa Świata Formuły 1 (2005 i 2006).

2003-2006
Aerolab, spółka-córka Fondmetal Technologies, zostaje drugim zespołem ds. rozwoju aerodynamiki Toyoty F1.

2007-2009
Aerolab, spółka córka Fondmetal Technologies, zostaje zespołem ds. rozwoju aerodynamiki w Spyker F1’s (2007), który w 2008 roku zmienia się w Force India F1.

2010-2012
Aerolab i FondTech łączą siły, aby stać się jedynym zespołem zajmującym się rozwojem aerodynamiki samochodu wyścigowego F1 nowego Team Lotus (2010 – 2011), który w 2012 roku zmienia się w Caterham F1.

fondmetal_motorsport_f1_01
fondmetal_motorsport_f1_02
fondmetal_motorsport_f1_03
fondmetal_motorsport_f1_04